Созбақтайтын түгі де жоқ: қарымды қаламгер, сыншы, аудармашы Қуанышбай аға Құрманғали 75 жасқа толды. Әншейінде ол кісі қазақтың қалам ұстаған азаматтарының талайы туралы толғамды дүние жазған болатын, солардың бірі болмаса, бірі өз қатарласы туралы жылы жазба жазатын болар деп күткеніміз де рас. Өкінішке қарай ешкім ештеңе жазбады. Ұядай ресторанда 75 жылдығы аталып өтті. Жан шырайын келтірген жақсы басқосу болды. Сонда айттық: сіз туралы ешкім жазбады, біз бір ауыз сөз жазайық деп. Сол сөздің үдесі.
Фототілшілер жайшылықта талай сурет түсіреді. Өздері кадрға іліге бермейді. Қуанышбай ағаның жағдайы да тап солай. Өзі талай замандасы туралы, тіпті кейінгі толқын – біздердің де шығармашылығымызға терең талдау жасады. Тұстастарын аспанға шығара ардақтады. Қатарластарының бірін де қалдырған жоқ. Ізге ерген інілеріне де ілтипат білдірді. Ел дегенде – елгезек. Жұрт дегенде – жалпылдақ. Таза, тура мағынасында. Сондай елгезек азаматты елемей өту мүмкін бе?!
Қазақта «қоңыр» деген бір әдемі сөз бар. «Қоңыр әуен», «қоңыр салқын», «қоңыр күй» деп келе береді. Қуанышбай аға туралы қолға қалам алғанда, неге екені белгісіз, осы бір сөз тіл ұшына орала берген. Ағаның қай түсті жақсы көретінін қайдам, маған осы «қоңыр» деген ол кісіге дәл келетіндей көрінеді. Асып-тасу деген жоқ, қашан да бір қалыпты, жайсаң, жайдары, көркем мінезді. Жұртқа болсын деп тұрады. Жазса – кілең жақсы райда, жылы шырайда. Демек, мерейтой иесінің жаратылысы, жан дүниесі жақсылыққа, ізгілікке құмартып тұрады деген сөз. Ел назарындағы ірі тұлғаларды ғана емес, қоңырқай тірлікте жүрген талай адам туралы ой толғапты ағамыз. Айналасындағылармен адами қарым-қатынасы мүлтіксіз. Жеке басының қасиеті. Жанының тазалығы.
Өткен ғасырдың 60-70 жылдары «Лениншіл жас» газетінде бір талантты топтың үркердей шоғырланғанын ел-жұрт біледі. Олар өздерін «Шерағаңның шекпенінен шыққанбыз» дейді. Әбіш Кекілбай, Ақселеу Сейдімбек, Фариза Оңғарсынова, Оралхан Бөкей, Қалдарбек Найманбай, Оразбек Сәрсенбай, Кәрібай Ахметбекұлы, Қуанышбай Құрманғалиев, Мұхтар Шаханов – барлығы жалындап тұрған жас шағында бір ұжымда жұмыс істеді. Қазақстанның әр өңірінде жүрген жандарды жастар басылымына тартқан Шерағаң. Әбіш қандай еді! Ақселеу аға асқар таудай еді. Фариза мен Оралхан әлемі ше?! Қаламы қарымды Кәдірбек Сегізбаев, домбырасы қолынан түспейтін Орысбай Әбділдаев, қалжыңы дайын Қуанышбай Құрманғалиев, ақылшы-ақсақал Бағдат Жандосай, жауапты хатшы Серік Әбдірайымов, талмай жазатын Әлімжан Әлімбеков, жазуы жүйрік Жақау Дәуренбеков. Толып жатыр. Бәрі – бір-бір тұлға. Қуанышбай аға да сол лектің жуан ортасында жүрді. Жетпісінші жылдарда осы толқынның тегеурінді үні толассыз естіліп жатты. Өмірге асқақ арманмен құлаш ұрып, алғаусыз қалам сілтеген, адалдықты ар тұтқан албырт жастар… Бірінен бірі үлгі алып, бірінен бірі оза шауып, ойлы мақалалар жазу жарасымы дүрілдеп тұрған кез.
Адамды ортасы өсіреді. Осындай ортаға түскен Қуанышбай ағаның қалыңқы тірлік кешуіне әдісі жоқ еді.
Өмірбаян жолдарына үңілсек, Қуанышбай ағамыздың өмірі қалам мен қағаз арқылы өрілгенін көруге болады. 1942 жылы 1 маусымда Қостанай облысының Әулиекөл ауылында дүниеге келген. Орта мектепті Қоржынкөл ауылында 1959 жылы бітіріп, Қарғалы кооперативтік техникумында оқып, 1971 жылы Қазақ мемлекеттік университетінің журналистика факультетін тәмамдаған. 1976 жылы қазіргі «Жас Алашта» корректор, әдеби қызметкер, бөлім меңгерушісі және алқа мүшесі, 1976-1978 және 1989-1992 жылдары «Ақиқат» (бұрынғы «Қазақстан коммунисі») журналында аға әдеби қызметкер, жауапты хатшы және бас редактордың орынбасары, 1978-1986 және 1990-1994 жылдары «Жалын» баспасында бөлім меңгерушісі, бас редактордың орынбасары, бас редактор болған. 1986-1988 жылдары. Қазақ энциклопедиясының бас редакциясында бөлім меңгерушісі, 1995-1996 жылдары Дүниежүзі қазақтары қауымдастығында бас маман және «Ел» баспасының бас редакторы қызметтерін атқарды. Одан кейін Ы.Алтынсарин атындағы Қазақ білім академиясының вице-президенті – Республикалық баспа кабинетінің директоры, «Ғылым» ғылыми баспа орталығының бас директоры болды. Тұңғыш өлеңдерінің тұсауы «Лениншіл жаста» (қазіргі «Жас Алаш») 1960 жылы кесілген екен. «Арман аралы» («Жалын», 1981), «Қош, қалқатай» («Жалын», 1990), «Қоңыр күз күмбірі» («Санат», 2002) өлеңдер жинағы жарыққа шықты. Б.Шубиннің «Доктор Чехов» («Жалын», 1979), В.Севостьянов,
Г.Анисилковтің «Жұмыр жердің перзенті» («Өнер», 1981), И.Стрелкованың «Шоқан» («Жалын», 1986), Ю.Балтушистің «Өмір өткелдері» романын («Жазушы», 1986) «Орыс халық ертегілері» («Жалын», 1990), Х.Андерсонның «Таңдамалы ертегілер» («Жалын», 1984) кітаптарын аударған.
Міне, арада жылдар өтті. Кешегі жас толқынның алды келместің кемесіне мініп кетті. Қалғандары – ортамызда. Былтыр Дулат Исабеков Қазақ ұлттық университетінде түлектер кешін ұйымдастырған. Дулат ағамыз: «Біз мұны неге ұйымдастырдық? Бұл неге ойыма келді? Өмір деген мынау, бүгін – бар, ертең жоқ. Бізден кейінгілердің талайы кетіп қалды. Филология факультетін бітірген біз, курстастар, қайсымыз бармыз, кім тірі, кім келместің кемесіне мініп кетті. Бардың басын қосып көрейікші, бұдан кейін біз, мүмкін, кездеспейтін де шығармыз. Жер басып жүргеніміз жиналайық, қауышайық, табысайық. Өлгендерге құран оқиық, тірілерге салауат айтайық. Тимирязев көшесінің бойындағы бүгінгі ҚазҰУ-де өткізсек пе деп ойладық. Бірақ маған осы ескі ғимарат ыстық. Өзім осында драматургиядан сабақ беремін. Әлі күнге дейін дәліздің анау бұрышынан курстастарым шу етіп шыға келетін сияқты болып тұратыны бар. Осы жерге келген сайын жастық шағым, өткенім есіме түседі. Бірде тап осы аудиторияда Ғабиден Мұстафин ағамызбен кездесу болғанда: «Мен алпыстан астым, бұрынғыдай самсап жеміс салмасам да, анда-санда оншақты алма салармын. Оған қанағат тұтыңдар. Бұрынғыдай бұрқыраған жемісті күтпеңдер» дегені бар-тын. Бәріміз де қазір Ғабиден ақсақал сияқтымыз. Шамамыздың келгенінше бойымыздағы барымызды, нәрімізді бердік, енді беретініміз шағындалған шақтамыз» деген. Бір мұң бар еді…
Жазушы Бексұлтан Нұржекеев: «75 деген жас – ең әдемі жас. 75-ке келгенше 75 нәрсені біледі екенсің, жоқ дегенде. Соның өзі өмір, мол тәжірибе. Адам туғанда «жазушы болам» деп тумайды, әуелі адам болып өмір сүреді. Кейін бейімделіп, талантына қарай жетіліп, өзін-өзі шыңдаса бәріне қол жеткізуге болады. Енді біздің маңдайымызға жазушылық өнері бұйырған екен. Сезіммен жүріп, түрлі шығармаларды дүниеге әкелуге, қоғамға аз да болса, үлес қосуға тырысамыз. Кейде бір нәрселерді өзгерткіміз келеді, сосын шабыттана отырып жазамыз» дегені бар.
Қуанышбай ағаның барлық саналы ғұмыры Алматыда өтті десе де болады. Жастайынан жетімдіктің зардабын тартып, жүре жетіліп, бойындағы бар қайраты мен білім-білігін қазағының кәдесіне жұмсап келе жатқан азаматтың өмірі елдің көз алдында. 75 жылдық мерейтойын алты алашқа сауын айтып, желдетіп, желбіретіп жасаған жоқ. Шағын дастарқан. Сыйлас орта. Бұл да сөз басындағы «қоңыр» деген сөздің төркінінен бастау алар әдемі тірлік.
– «Жеті жетім» деген атты алған қазақтың жеті қаламгері өмірде өнегелі болды. Осы тұрғыдан алғанда, қазаққа «Жеті жетім» деген бір символикалық мәні бар ескерткіш тұрғызған артық болмас еді! Соғыс деген сұрапыл сұмдықтың салмағын бесікте жатқанда сезінген, әкеден ерте айырылып, аналарының артынан қарайып ерген, тұрмыстың барлық ауыртпалығына көнген тұтас бір ұрпақтың қайғы-қасіретін, арман-аңсарын, мұңы мен зарын, Мұқағалиша айтқанда, «жылап жүріп жетілген жетімдердің» бүткіл болмысын айшықтайтын әдемі ескерткіштің қажеттігі білінеді. Алматыда, Көктөбенің басында әйгілі «Битлз» тобына да ескерткіш тұрғызған елміз. Оның қасында «Жеті жетім» кешенді ескерткіші қазаққа әлдеқайда жақын емес пе?! – деген ұсынысты тілексөз үстінде ортаға тастадым.
Біздің бұл ойымызды Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, қаламы қуатты қаламгер Әлібек Асқаров та құптай кетті. «Бұл ескерткіштің нобайын жасауда «Жеті жетімнің» әрқайсысының түр-сипаты ерекшеленіп көрініп тұруы тиіс, мәселен, Бексұлтан Нұржекеұлын басындағы шляпасымен, Ақселеу Сейдімбекті сүйеніш таяғымен келтіруге болар еді… Қалай болғанда да бұл ескерткішке үкімет қаржы бөлер-бөлмес, халықтың, ел-жұрттың қолдауымен тұрғызуға болатын әдемі бір дүние» деп ойын ортаға салды. Әлекең Ресейде «Могущая кучка композиторов», «Передовые передвижники» деген ұғымдардың болғанын, сондай топқа кірген әйгілі өнер иелерін санамалап тұрып, тап сондай құрметті «Жеті жетімге» көрсетудің орынды екенін айтты.
«Онда ортаға тасталар ұран сондай» деп ақын Төлеген Айбергенов жырлағандай, биыл 75 деген жастың желкесіне шыққан қазақтың көрнекті қаламгерлерінің құрметіне Алматыда «Жеті жетім» әдеби-мемориалдық кешенін тұрғызу туралы ойымызды қалың қазақтың қаперіне сала отырып, азаматтарымызды ардақтаудың осы бір жолы арқылы Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты мақаласында айтылғандай, ұлттық кодымызды сақтаудың, түгендеудің, бүтіндеудің қандай да болсын амалын жасау өз қолымызда екенін айтпақпыз.
Нұртөре ЖҮСІП
aikyn.kz